~ legyen laura ~
Épp csalok (megint). Mert még mindig nem térek vissza erre a heti novellázásra, de akkor már pár novellát (értsd: egyelőre egyet) felpakolászok ide is.
Ennek a címe Legyen Laura, és Sketchynek íródott, mert TAI-n azt kívánta, hogy valaki írjon neki egy történetet a Quimby Legyen vörös c. számára. Ez történt itt.
A kép széle homályos és sárga, mintha napfénybe tartott pillanatfelvételt néznénk. Egy lány pörög a szoba közepén, az arca elmosódott, a nevetése nevetésszerűtlen. Vágás. A lány ezúttal egy mezőn ül, és azt mondja, szeret. Aztán egy partin vagyunk vele, a zene magas hangokból épül és nem ereszt. A vágás alatt is szól, és azután is. Pörgő lány a szoba közepén. Vágás. Macskaköveken tovakopogó lány. Vágás. Nem szeret. Vágás. Zöld ágynemű között a lány meztelen háta. Vágás. A lány hangját halljuk: Gyakran elképzelem, milyen lenne az életem filmként. Egy fiú kérdez, mi lenne a címe? Vágás. Pörgő lány. Vörös italt kortyoló lány. Csevegő lány. Vágásvágásvágás. Az előzetes a lány válaszával zárul: Legyen Laura.
Ajánlott zene: Quimby - Legyen vörös
Legyen Laura
– Laura szerepében
Laura, írta Laura (és Mátyás) –
Első jelenet
A lány, legyen
Laura, belép a felbolydult hangyabolyba lakásba. Térré tágított lyuk az
egész, egy táncparkettnek hazudott, bútormentesített nappali. A sarokban
bárpultnak bókolt, hosszú asztal, tele italokkal. A másik sarokban dobozokkal
és egy darab kanapéval elbarikádozott komódon laptop – onnan szól a zene. A két
sarok közé húzott átlóban ember, ember, és az átló köré szórva is ember, ember.
Laura ösvényt vág magának köztük. Kanyar, rés, odalép, kerül, kanyar, megáll.
Hosszan válogat az asztalon a bárpulton, míg magához nem vesz egy
poharat, és italt nem tölt bele.
Laura a zenét hallgatja.
Elképzeli, hogy hosszan csengő tákként és pattogó ti-ti-ták-ként mászik a
fülébe, befonja az agyát, gondolatonként ömlik a tagjaiba, és táncra perdíti.
Fiú (nem Mátyás) szólítja meg Laurát.
FIÚ: –
Meghívhatlak valamire?
Laurának több válasz
is eszébe jut. Ezek között van az, hogy ő azt hitte, mindenki ingyen iszik, és
az is, hogy ő már éppen iszik valamit. Végül, mivel nem akarja megbántani Fiút,
csak legyint egyet a kezével, és a kezében az itallal.
FIÚ: – Vörösbor?
LAURA (habozás nélkül): – Persze, vörösbor.
FIÚ: – Kifinomult.
Isti legalább a piákkal nem sóher.
Laura nem ismeri
se a sóher Istit, se semmilyen Istit, de úgy véli, ilyen kijelentésre illik
helyeselni. Ezt teszi.
FIÚ: – Hogy
hívnak?
Laura megmondja.
Visszakérdez.
Fiú is megmondja.
Laura nem jegyzi
meg.
FIÚ: – Nem
láthattalak még ilyen Isti-féle házibulin, ugye? Valakinek az új barátnője
vagy, vagy...?
LAURA: – Vagy.
Fiú mosolya nagyon
széles.
Laurának van egy
elmélete arról, hogy hány kérdés hosszúak azok a beszélgetések, amiket egy fiú
folytat vele egy bulin, mielőtt feladná és táncolni hívná. Az átlag négy volt.
Fiú haja kócosra zselézett
barna. Az orra kicsit hosszú. Farmer van rajta és fekete póló. Fiú az átlaghoz
tartozik, mert a következő lépése ez:
FIÚ: – Akarsz
táncolni?
Laura gyakran
fantáziált arról, milyen lenne az élete filmként, és egy-egy esemény hogy
festene benne. Ez a mostani, meglátása szerint, nem is egy jelenet lenne,
sokkal inkább egy montázs. Villanásszerű kameraváltásokkal komponált, sikító
zenére egymásba űzött pillanatok sora. A fejfájás elkerülése végett néhol
megszakítva lassabb ütemekkel és elidőző képekkel.
Egy kép, amint Fiú
átkarolja. Itt a zene lassít és halkul.
Aztán a sikító
gitárszóló...
Egy, amint Laura Fiú
nyaka mögött összefűzi a kezét.
A sikítás ezúttal
a házigazdától érkezik: „Ha valaki feldönti azt a kurva laptopot, kifizeti!”
Egy, amint Fiú és
Laura csípője egymásnak ütődik.
Egy a sokembernyi,
duplaprést alkotó lányról és fiúról.
És kontrasztnak:
egy az asztal a bárpult végében árválkodó rúzsnyomos pohárról.
Második jelenet
A nyitókép
egyetlen macskakő, centi-pontosra vágott felvétel. Majd a kamera távolodni
kezd. Két macskakő, és három, és négy, és így tovább, míg egy teljes
macskaköves járdát nem kapunk. Laura kopogva suhan éppen végig rajta. Fekete
cipőt visel, hegyes orrút, szalaggal. Ha lehetne magyarázatot adni arra, hogy egy
lány miért választ egy lábbelit, Laurának erre a konkrét lábbelire ez lenne a
magyarázata: felülről nézve olyan, akár egy macska, a szalag pedig a bajsza.
Megrezzen a
telefon Laura zsebében. Sms-nyi időre, nem bejövő hívás-időre.
11 Bartók Béla út 52/D. 3. emelet 1. csengess vagy
kövesd a zajt
Lehetne vágás a
mobil képernyőjénél. Vagy ahogy a macska-cipő koppan és koppan és megindul a
villamosmegálló felé. Vagy egy snitt hátulról a távolodó Lauráról. De Laura
szeretné azt hinni, hogy élete filmje noir stílusban készül, így végigkövetjük
a teljes 49-es villamosos útját. Hogy talál magának Laura helyet, hogy huppan
le, hogy pattan fel, mikor egy idős néni száll fel mellé – az udvarias gesztus
nem a kamera kedvéért történik –, hogy ellenőrzi az út során még kétszer a
címet, hogy száll le, hogy sétál az 52/D-hez, hogy csenget, hogy lépcsőzik,
hogy érkezik meg, az egész nagyon hosszadalmas, levegővétel, ugrás.
FIÚ2: – Megmondtam,
hogy ne nyissatok ajtót minden jöttmentnek. Hé, te csini vagy! Maradhatsz.
LAURA (fiúkra tervezett mosollyal): – Aláásom
a kiakadásod, szóval köszi.
Fiú2 erre mond
valamit – nem felvésendő poén. Laura úgy tesz, mintha az lenne. Fiú2 fiú, és
mint fiú, felbátorodik, ha egy lány nevet a viccén. Sőt, Laurának arról is van
egy elmélete, hogyan áll arányban ez a felbátorodás a megelőző vicc
bénaságával. A megoldás: egyenes arány, és színtiszta matek. Sajnos ezt mind
végignézzük, felbátorodásostul, reakcióstul, értsd újabb álnevetésestül, és így
tovább, mivel a rendezői utasítás noir.
Míg eljutunk ide:
FIÚ2: – Nemcsak
csini, vicces is!
Laura elárulhatná,
hogy viccesnek lenni és a jó viccet értékelni két külön kategória, és egyik sem
olyan, amilyenbe Fiú2 beleesne, de ezzel tönkretenné mindazt, amit az
álnevetésekkel elért. Így a helyes válasz: újabb mosoly rendel.
FIÚ2: – Hozhatok
valamit inni?
LAURA: – Egy pohár
víz...?
A hangsúly kérdőjel,
hegyre vezető út a mondat. A jelentősége: az absztinencia nem ítélkező, hanem ártatlan.
Ennek megfelelően Fiú2 sem húzza fel az orrát, nem cicceg, nem ráncol homlokot,
nem csinál semmi olyat, amit csalódott és/vagy felháborodott Fiú2-k szoktak
csinálni. Fiú2 egyszerűen elindul, hogy vizet szerezzen.
Ezt a pillanatot szemeli
ki a lány, legyen Ivett, hogy Laura mellé lépjen.
Ivett haja magas
toronyba van csavarva. Laura kénytelen azt nézni, mert olyan magas, hogy nem
lehet nem azt nézni. Akkor se, ha az illető mellé citromsárga/lila/pöttyös
zöld-fehér miniszoknyát/rakott szoknyát/overállt húz. De Laura nem Ivett haját
kommentálja azt Mátyás tenné,
amikor megszólal.
LAURA: – Örömteli
csere.
Laura mosolya
ezúttal nem álmosoly. Ivett válasza hasonlóképp sokfogas igazság.
LAURA (folyt.): – Kinek a buliján vagyunk?
Ivett haja
gyanakvóan mozdul meg.
IVETT: – Máskor
nem szoktál érdeklődni.
LAURA: – Memoárt
írok. Fontos lehet minden részlet.
Nincs mosoly.
Végül sóhaj van.
IVETT: – Fogalmam
sincs. A csoporttársam unokabátyjának a barátnőjének valami barátja szervezte.
Lehet, hogy az a srác az, aki az előbb csapta neked a szelet...
LAURA: – És
mindjárt. Az előbb és mindjárt.
Ivett
hátrapillant. Fiú2 nincs a színen – talán a konyhában –, de Ivett úgy
viselkedik, mintha látná őt a sarokba állítva egy „Semmi különös” feliratú
vitrinben, mert ezt mondja:
IVETT: –
Visszajön, komolyan? Mit eszel rajta?
Két „semmit” közt
erre a válasz...
LAURA: – Jó alany
az elméletekhez.
IVETT: – Tudod, nem
igazi elmélet, ha nem veszed számításba a cáfolat lehetőségét.
Ezen a ponton illik
megjegyezni, hogy Ivett matematika szakra jár, így hihetően ismerheti az elméletek
elméletét. Azt már korábban illett volna megjegyezni, hogy Ivett Laura legjobb
barátnője, így Laura elmélet-kidolgozási módszereit is ismeri. Szintén
megjegyzendő, hogy a két ismeret nem fedi egymást.
LAURA: – Ha majd
az általánosság helyett a cáfolat néz velem farkasszemet, számításba veszem.
FIÚ2: – Meghoztam
a vizet. És ó, helló!
Címzés1: Laura.
Címzés2: Ivett.
Ivett szavainak
címzettje nem Fiú2, dárdaként suhannak át Fiú2 feje felett.
IVETT: – De addig
se pazarold az idődet általánosra!
LAURA: – Pedig
időm, mint a tenger...
Nincs mosoly.
Megint sóhaj van.
IVETT: – Hé, Fiú2,
mondj valami érdekeset magadról!
Ivett nem a „Fiú2”
megnevezést használta. De Laura nem kívánja a filmjébe azt a megnevezést, amit
Ivett választott.
LAURA: – Fiú2, nem
kell válaszolnod.
Laura sem a „Fiú2”
megnevezést használta, hanem Fiú2 nevét mondta. E név azóta a feledés (megérdemelt)
homályába merült.
IVETT: – Bármi
szokatlant!
Fiú2 arca az
illusztráció a Wikipédia „összezavarodott” címszavához.
Ivett sóhaja most
nem szomorú – röpke és frusztrált.
IVETT: – Laura
mindjárt bemutatja, mire gondolok. Laura, mit iszol?
A nagy pillanatok
tökéletlenségével érkezik el ez a bizonyos pillanat. Az aláfestés dobszóló helyett
dobgépekkel pörgő house. Közönség helyett csak egy Ivett és egy Fiú2 jutott. És
Laura is ügyetlenül kotorászik a táskájában, mire rábukkan a keresett dologra. Egy
fiola az, és lehetne benne vízben oldott GHB, Piton bájitalterméből elemelt
futóféreg-nyálka, egyik sem tűnne szokatlanabbnak, mint a valóság, mivel a
valóság éppenséggel egy harminchét százalékos, bio málnaszörp jelmezét ölti.
Laura érzi magán
Fiú2 tekintetét, a szócikk ezúttal is „összezavarodott”, és érzi Ivett mosolyát
is. Mindkettő végigkíséri a mozdulatot, amivel szörpöt önt az italába.
IVETT: – Te jössz,
******... (behelyettesítve: Fiú2),
mondj valami furcsát magadról!
FIÚ2 (valamikori magabiztosságának szikrája
nélkül): – Nem szeretem a sör ízét./Ugyanúgy hívnak, mint
apámat./Nemérdekesnemérdekesnemérdekes.
Laura nem
emlékszik a részletekre, csak a konklúzióra.
IVETT: – Tessék,
tényleg nem ő a cáfolatod.
Az igazság
végtelenül leegyszerűsíthető. És, mint azt Laura nem először állapítja meg,
igencsak lelombozó.
Harmadik jelenet
Síkfekete
képernyő.
Még mindig.
Fekete, fekete,
mint a fekete lyuk nyelte univerzum.
Annál is feketébb.
Még mindig.
Még mind--- A
feketébe fény nyilall, és Laura kinyitja a szemét. Pillák vonta függöny mögül
tárul elénk a helyszín, részlet a részlet után. Redőny csíkozta, fényes-fehér
plafon. Zöld ágynemű – nincs megágyazva. Ingatag tornyokba halmozott könyvek a
szőnyegen. A könyvespolc viszont nem is igazán könyvespolc, mert félig halott, félig élő növényekkel van tele.
Laura is félig halott, félig élőnek érzi magát; mikor felül, inkább háromnegyed
halott az arány.
Az ajtó résnyire
nyitva. Laura egy nappaliba jut rajta. Itt találja egy fotelben a táskáját. És
itt találja Mátyást is.
MÁTYÁS: – Hát,
felébredtél. Szia!
Mátyás tojást süt.
Illetve éppen belekortyol a teájába, de azért fél szemmel, fél kézzel és
egyébként a tojássütésre figyel. Laurának nincs olyan elmélete, amely szerint
tojássütő, csak-ágyba-rakó, de nem-megágyazó és főleg nem-levetkőztető, nem-kirabló
fiúkkal óvatosnak kell lenni, így nem rohan ki egyenest az ajtón, nem rúgja
bokán Mátyást, hanem a harmadik utat választja.
LAURA: – Szia. Te
ki vagy?
Mátyás azt mondja,
Mátyás.
És Laura
megjegyzi. Aztán azt mondja, ő meg Laura.
MÁTYÁS: – Tudom. A
barátnőd megállás nélkül hívogat.
LAURA: – Mármint
Ivett?
MÁTYÁS: – Ühüm. Ő
győzött meg, hogy ne hívjak mentőt, amikor éjjel elájultál. Azt mondta, ha
kialszod magad, rendben leszel. Meg is akarta várni, de be kellett mennie
kalkulusra. Azt hiszem, ezt a szót mondta. Azóta zargat, hogy nehogy
felébresszelek, és tartsam magam távol tőled, és csesszem meg, azért reggelit
csináljak. Mintha egyébként nem csinálnék, mert én fotoszintetizálok, vagy nem
tudom. Elbűvölő lány.
LAURA: – Sokat
beszélsz.
Laura nem
sértésnek szánta a megjegyzést. Mátyás ismeretségük későbbi pontján
megkockáztatta volna, hogy bóknak. Egyelőre inkább egyszerű ténymegállapítás
volt.
MÁTYÁS: – Te meg
sokat alszol.
LAURA: – Mindenhez
van hozzáfűznivalód?
MÁTYÁS (a mindjárt-odaég-tojás felett töprengve):
– Biztos van olyan helyzet, amihez majd nem találom a szavakat, de még nem
találkoztam vele.
Amíg Mátyás egy
tányérra lapátolja a rántotta egyik felét, és a másikat egy másikra, elmeséli,
hogyan ájult el Laura, és hogyan vitte ő és Ivett a vendégszobába, és hogyan
őrködtek mellette felváltva egészen húsz perccel ezelőttig. Most már vagy’ huszonkettő.
LAURA: – Köszönöm.
Aztán:
LAURA (folyt.): – Van vendégszobád.
Mátyás úgy
forgatja a szájában a tojást, hogy miközben válaszol, egyszer sem sikerül
leköpnie Laurát.
MÁTYÁS: – Így
nevezem azt, hogy a lakótársam meglépett Hollandiába Erasmusszal, és rám maradt
az egész lakbér.
LAURA: – Most róla
fogsz beszélni?
MÁTYÁS: – Ha nem
vagy rá kíváncsi, nem muszáj. Miről beszéljek?
Laurának van egy
elmélete arról...
LAURA: – Átlagosan
öt kör telik el, mire egy fiú felkér táncolni.
A beszélgetés
fonal. Mátyás az imént vesztette el.
MÁTYÁS: – Én nem
akarlak felkérni táncolni.
LAURA: – Ó, tudom!
Ez egy metafora. A te esetedben a táncra hívás az a kérdés, amit azóta fel
akarsz tenni, hogy megláttál itt a nappaliban.
Mátyás felvonja a
szemöldökét. Másnál ez kitenne egy reakciót, de mivel Mátyás még nem
találkozott olyan helyzettel, amihez nem találja a szavakat, meg is szólal.
MÁTYÁS: – És mi
lenne ez a kérdés?
LAURA: – Miért
ájultam el? A két legvalószínűbbet már kizártad. Nem vagyok másnapos, tehát nem
ittam. (Laura a tojástalanított
tányérjára mutat.) És nem éheztetem magam. Több ötleted nincs.
MÁTYÁS: – Na, jó.
Miért ájultál el?
Mátyás háta a
kérdés feltevője, mert feláll és a tányérokat pakolja a mosogatóba.
A kíséret megint
nem dobszóló. Csak porcelánzörgésből kovácsolt kakofónia.
LAURA: – Akut limfoid
leukémia.
A kíséret csend
közé ejtett sóhaj. Laura pedig erre gondol: mintha csak Ivettet hallaná...
Aztán:
MÁTYÁS: –
Sajnálom.
LAURA (mosolynak álcázott zavarral): – Csak
azért mondtad ezt, hogy mondj valamit, ugye?
MÁTYÁS: – Talán,
de nem nagyon számít, nem? Nem változtat semmin.
LAURA: – A
mindenen semmi nem változtat. Bocsi, leukémia-humor. Mert akut limfoid
leukémia, ALL, érted.
MÁTYÁS: – Haha.
A csend-kíséret
neve Kínos, jár a taps érte.
LAURA: – Ezért nem
beszélgetek tánc után. Nincs miről.
MÁTYÁS (visszaül az asztalhoz): – Találd ki,
miért ment Kornél pont Hollandiába! Naná, a fű miatt. Az a barom azt hiszi...
Negyedik jelenet
In medias res.
MÁTYÁS: – Szeret.
Minek a málnaszörp?
Mátyás kezében
megtépázott pipitér. A levegőben egy darab, apró, fehér szirmocska száll. A
fűbe, Laura meztelen bokájáig repül.
A szín maga fényes
és tavasztól fülledt és zöld, legfőképpen zöld. Mátyás zöld felsőstül olvad
bele. A kamerakép csak kettejükre fókuszál. A többi pár, a többi csoport, a
Margitsziget többi része kívül szorul a jeleneten, képváltásnál elsuhanó
foltok.
LAURA: – Régen
féltem a pirostól. A málnaszörp miatt most már imádhatnám. A valódi eredmény:
neutrális.
MÁTYÁS: – Ez a
legtöbb emberre igaz. Nekem sincsenek különösebb érzéseim a piros iránt.
LAURA: – Ha az
orrodnak szokása váratlanul és megállíthatatlanul vérezni, az kialakít bizonyos
érzéseket.
Fiú1-től Fiú5-ig
erre senki nem mondana semmit. De Laura Mátyás nevét megjegyezte.
MÁTYÁS: – Mi van
az eperrel? Vagy a cseresznyével? Vagy a piros szőlővel? Mert el kell ismerned,
eléggé egyoldalú az italozási szokásod.
LAURA (vállat vonva): – Nem szeret. Mitől
olyan finom a rántottád?
Minden szirom egy
kérdés. Laura pipitér-kérdése ügyetlenül bukdácsol kettejük közé.
MÁTYÁS: – Zöldhagyma
és ételízesítő. Nem szeret. Spontán házibuli este?
LAURA: – Párban
vegyülni ezerszer nehezebb. Szeret. Mi lenne, ha filmeznénk helyette?
MÁTYÁS: – Nekem
tökéletes. Szeret. Mit akarsz nézni?
Ez így megy tovább
egészen addig, míg Laura és Mátyás meg nem találják a filmet, amit nézni
akarnak, és míg el nem fogy a pipitérekről minden szirom. Zöld tőre tűzött,
körömhegynyi nap marad Mátyás ujjai közt.
MÁTYÁS: – Nem
szeret.
Laura kitép egy
marok füvet és a saját, még nem százszázalékosan sziromtalanított pipitérjével
együtt Mátyás arcába szórja.
LAURA: – Lúzer.
Mátyás prüszkölve
nevet, a halovány sértettség karcos a hangjában.
MÁTYÁS: – Hé, így
nem tudjuk meg a te eredményedet.
LAURA: – Egyelőre
nem is muszáj.
Laura nem a
pipitérre gondol.
Mátyás sem arra
gondol, mert előrehajol és megcsókolja Laurát. Nincs dobszóló, de ezúttal
valahogy senkit sem érdekel. Laurának olyan érzése van, mintha a pillanat
tökéletes lenne. Mintha fogták volna ezt a tökéletes pillanatot, és
megpróbálták volna belepasszírozni ebbe a nagyon is tökéletlen életbe, a
széleinél kicsit kilóg és látszik az illesztés, de ez sem érdekel senkit sem.
MÁTYÁS: – Ezt
viszont muszáj volt.
Ötödik jelenet
Az ötödik kör a
tánc.
Az ötödik kör a kérdés,
amit kerülgetünk.
A helyszín a
kórház, azon belül is a váróterem, azon belül is egy csoda-folytán-üres szék,
ahová, két néni közé, Mátyás éppen lenyomja Laurát.
LAURA (feddőn): – Nem kell ezt csinálnod.
MÁTYÁS: –
Leültetni? Atyáskodni?
LAURA: – Itt lenni.
MÁTYÁS: –
Dehogynem. A mindenedbe most már én is beletartozok.
A reakcióidő egy
szívdobbanás. És még egy, meg még egy.
LAURA: – Csak hogy
tudd, a társaságod Fáradtság, Orrvérzés, Hormongyógyszer... Mázlid, hogy Kemoterápia
kiszállt az életemből. És hogy az árváknál Szülő1 és Szülő2 nem játszik.
MÁTYÁS: –
Történetesen és hipotetikusan Szülő1 és Szülő2 kedvelne engem.
LAURA (csúfondárosan): – Mert téged mindenki
kedvel?
MÁTYÁS: –
Rebesgetik ezt rólam.
LAURA: – Nem kéne
minden mendemondát elhinned.
MÁTYÁS: – Csak
azokat hiszem el, amik dicsérnek. Az optimizmus illúziójának tökéletes
receptje.
Hatodik jelenet
Egy jobb kéz
pöcköl egy balt. Egy bal kisujj simogat egy jobb kisujjat. Egy Laura fekszik
egy Mátyás mellett. Alattuk zöld ágynemű.
MÁTYÁS: – Hány hónap
még?
LAURA: – Vétó. Más
témát, közlegény! Mesélj valamit!
MÁTYÁS: – Mit
meséljek?
Laura megfordul, a
szája előtt párna, abba lehelt, távoli válasz az övé.
LAURA: – Mesélj
rólam! De semmi „hány hónap még”, és semmi szomorú, és a vége legyen ütős. Az unalmas
részeket hagyd ki, és az isten szerelmére, tömöríts!
MÁTYÁS: – Legyen,
Laura.
Azzal Mátyás
mesélni kezd, annyi féligazságnak eufemizált hazugságot mesél Laura csupasz
hátának és önmagának és a világnak, amennyit ez a délután elbír.
Mátyás meséje
– Laura engedélyével –
Megláttam egy lányt. Rövid haja volt, fekete, és hosszú
lába abban a szintén fekete miniszoknyában.
Ismertem egy lányt. Hosszú élete volt, boldog, és rövid
vele minden napom, akkor is, ha tudtam, végtelen sok követi még.
Isti buliján találkoztunk. Emlékszem, úgy suhant végig
a nappalin, mint egy látomás, és csak akkor lett valóság, amikor odaléptem
hozzá és táncolni hívtam. Más talán kérdezett volna valamit, sok lényegtelen
valamit, de az én kérdésem ennyi volt: „Táncolunk?” És ő csak bólintott. Emlékszem
a leheletére a nyakamon, amikor már mindketten kifulladtunk. És emlékszem, hogy
itallal kínáltam, én bort ittam, ő cseresznyeszörpöt. És akkor kezdődött
minden.
LAURA: – Állj, ez
szörnyű! Másik verziót kérek.
MÁTYÁS: – Mi a
bajod ezzel?
LAURA: – Túl
könnyű. Semmi fordulat, semmi bonyodalom. Drámát, közlegény!
MÁTYÁS: – Azt
mondtad, nem lehet szomorú.
LAURA: – Ha tudod,
hogy a történet vége jó lesz, nem lesz igazán szomorú a többi rész se.
MÁTYÁS: – Hát, jó.
Mátyás meséje 2
– Laura (óvatos) engedélyével –
Megláttam egy lányt. Rövid haja volt, fekete, és hosszú
lába abban a szintén fekete miniszoknyában.
Ismertem egy lányt. Hosszú élete volt, boldog, és rövid
vele minden napom, akkor is, ha tudtam, végtelen sok követi még.
Egyszer már elszalasztottam őt. Isti buliján történt.
Azon nyomban észrevettem, amikor belépett az ajtón. Táncolni hívtam volna, és
talán ő igent mondott volna, sose tudom meg, mert Bonyodalom Cecília
közbeavatkozott. Cecília volt az én csapásom, a nyolcadik próbám, a barátaim a
barátnőmként ismerték. Akkoriban már nem jártunk, legalábbis én azt
feltételeztem Zoli és Árpi és Olivér alapján, akikkel mind a szemem láttára
csókolózott. De Cecília odabújt hozzám, és a karom, a szám, amik viszonozták
minden mozdulatát, nem tudták azt, amit az elromlott szívem tudott. Csak nagy’
sokára hallották meg a jajveszékelését, a törött alkatrészek recsegő „Ne!”
kiáltását.
A második alkalommal, amikor láttam a lányt, már
hivatalosan szakítottam Cecíliával. Egy olyan partin történt – a lánylátás, nem
a szakítás –, ahová eredetileg nem is akartam elmenni. A házigazdát csak
távolról ismertem, a zenei ízléséről azt kívántam, bár távolról se. Mégis
tiszteletemet tettem, és ekkor történt. Csak a sorsnak lehetett köze egy
ennyire tökéletes pillanathoz. A lány éppen a barátnőjével beszélt arról, hogy
a fiúk mind átlagosak. A barátnő valami olyasmit mondott, hogy „Az igazi
elmélethez számításba kell venned a cáfolat lehetőségét is.” A lány így felelt:
„Ha majd az általánosság helyett a cáfolat néz velem farkasszemet, számításba
veszem.” Ekkor érkeztem meg én, és farkasszemet néztünk, és minden tökéletes
volt.
LAURA: – Alakul.
MÁTYÁS: – Szóval
még mindig nem tetszik. Akkor lássunk egy harmadikat, mit szólsz?
LAURA (félig kétkedve, félig mulatva): – Végül
is három a magyar igazság.
MÁTYÁS: –
Féligazság.
Mátyás meséje 3
– Laura (reményvesztett) engedélyével –
Megláttam egy lányt. Rövid haja volt, fekete, és hosszú
lába abban a szintén fekete miniszoknyában.
Ismertem egy lányt. Hosszú élete volt, boldog, és rövid
vele minden napom, akkor is, ha tudtam, végtelen sok követi még.
Nem ez volt az első alkalom, hogy észrevettem őt.
Egymást elkerülő utakon jártunk, visszapillantó tükörben elkapott
villanásokként a másik számára. De ez volt az első alkalom, hogy közelről
figyelhettem őt. Az én lakásomban volt ez a parti, így amikor váratlanul
összeesett, nekem szóltak. A karomba vettem, a barátnője segített, és a
kanapéra fektettük. Hajnalodott, mikor felébredt, és mi egyedül maradtunk. A
barátnője csak jót hallott rólam, legendákat a kedvességemről, temérdek
pletykát a lovagiasságomról, így a gondjaimra bízta őt. A lány még félig
álmodott, és megosztotta velem az álmát. Rosé pezsgőt ivott benne, mert
szerette a vöröset, és sosem félt tőle, akkor se, ha vér volt, akkor se, ha
fájt. És én, maga a lovagiasság, hoztam neki pezsgőt az éjjelnappaliból. Együtt
ittuk a pezsgőt aztán, az ajkunk csupa rózsaszín, a nyelvünkön szétpukkanó
buborék, a hangunk nyeldeklő nevetés.
Olyan volt a ránk világosodó hajnal ott a nappalimban,
mintha végtelen ideig tartana. Más hajnalok és reggelek és délutánok és esték
folytak össze benne. Szeret-nem szeretet játszottunk, és körülöttük fehér
kavalkád a letépett szirmok halma. Csókolóztunk, és a szánk íze is pezsgő volt.
Rántottát ettünk, hogy elűzzük. És a lány egy ponton megfogta a nagykést,
amivel a kenyeret szeltem, és a nappali közepén addig forgott vele, míg össze
nem olvadtak. És ő vagy a kés vagy mindketten egyszer csak azt mondták:
„Lehetne ez a vége.” Én pedig megkérdeztem: „De nem tennéd meg, ugye?” A lány
fékezett és hosszan pihegett, mielőtt felelt: „Csak játszom az elmélettel.” És
az egész tényleg csak játék volt, ahogy álom ez a hajnal. Talán miután
lefektettem őt a kanapéra, én is kidőltem, mert fárasztó házigazdának lenni, és
mindketten aludtunk. És közösen álmodtunk.
LAURA: – A késes
incidenst húzd ki!
MÁTYÁS: – Ha
mindent kihúzok, ami megtörtént, a féligazságból csak „fél” marad.
LAURA: – Egy
boldog fél.
MÁTYÁS: – A
szomorú minden ellentéte.
Hetedik jelenet
Légbuborékban
zajlik a beszélgetés. A kamera a plafonra szegeződik, egy egész nap fut végig
rajta, ahogy változik a kintről jövő fény szöge és ereje, ahogy lámpa gyullad a
szobában, ahogy árnyékok vetődnek a falakra. Nem látjuk a szereplőket, a
hangjuk meghitt suttogás a színen kívülről.
LAURA: – Gyakran
elképzelem, milyen lenne az életem filmként.
MÁTYÁS: – Igazán?
És mi lenne a címe?
LAURA: – Utolsó
nap a Földön.
MÁTYÁS: – Szerintem
az már foglalt.
LAURA: – Egy gésa
emlékiratai.
MÁTYÁS: – Dettó.
LAURA: – Oké,
tizedes, magának mi a javaslata?
MÁTYÁS: – Laura.
Mindent elmond rólad.
LAURA: – A nevem?
MÁTYÁS: – Igen, ha
Laurát hallok, én például rád fogok gondolni. Mármint mindig.
LAURA: – Ígéred?
MÁTYÁS: –
Ünnepélyesen.
LAURA: –
Elfogadva. Akkor legyen Laura.
Nyolcadik jelenet
Laura
lebiggyesztett szájával nyit a jelenet. Mátyás végighúzza rajta az ujját. Apró
mozdulatonként, centinként kapcsolódunk a beszélgetésükbe.
MÁTYÁS: – Ne
duzzogj!
LAURA: – Őrmester,
elrontja az összes elméletemet.
MÁTYÁS: –
Sajnálom, a kivételekre nem tudsz elméleteket felállítani. Egyébként is mi ez
veled meg az elméletekkel?
IVETT: – Fi...
Akarom mondani, Mátyásnak igaza van. Miért kell mindenre valami szabály?
Laura és Ivett
közös lakásának közös és igen kicsi konyhájában ülnek. Az asztalon hadban
állnak a gyógyszeres dobozok, Laura málnaszörppel küldi le a gyomrába a
tartalmukat. Ivett és Mátyás várják a folyamat végét, mert várják a választ.
LAURA: – Hogy
legyen értelme. Hátha lesz értelme...
IVETT: – Minek?
LAURA: – A mindennek.
Mivel a konyha
kicsi, az asztal is kicsi benne. Alatta összeér Laura és Mátyás térde. Utóbbi
térd most még közelebb koccan előző térdhez. A mozdulat vigasztaló.
MÁTYÁS: – Sajnálom.
Mátyás egy régi
választ visszhangoz, hiszen mindegy volt, a mindennel szemben ez sem számított.
A mondat mindenesetre vigasztaló.
Kilencedik jelenet
Néhány csend
hangosabb más csendeknél. Néhány csend valójában nem is csend, mégis annak tűnik.
Erre a csendre mindkét állítás igaz. Történik beszélgetés, de a szavak mintha
elakadnának valamiben, amint kimondták őket, nem olyan, mintha kimondták volna
őket. Laurának időről időre olyan érzése támad, mintha csak gondolna valamire,
és ilyenkor nem érti, a többiek hogyan reagálhatnak rá.
Mint például most.
(„Szomjas
vagyok.”)
MÁTYÁS: – Itt a
szörpöd.
LAURA: – Nem fog
lent maradni.
MÁTYÁS: – Tudom,
undok egy szörp. De kérlek, próbáld meg...
Laura feltornássza
magát. Egy kéz a segítség, és egy másik. Végre sikerül. Megfogná a poharat, de
az ő keze senkinek sem segítség, remeg össze-vissza. Mátyás segít neki inni.
Ivett közben tovább tartja a hátát, nehogy visszazuhanjon.
LAURA (a málnaszörpbe nyöszörögve): –
Patetikus.
MÁTYÁS (nem málnaszörpbe, de nyöszörögve): – És
még nekem van mindenhez hozzáfűznivalóm.
IVETT (nem nyöszörög, mert jobb színész a másik
kettőnél): – Khm, ehhez is volt.
Laura haloványan
nevet, ez is inkább olyan, mint csend, és nem olyan, mint egy nevetés.
MÁTYÁS: – Nem
mesélsz valamit?
LAURA: – Én?
MÁTYÁS: – Neked
jobban megy. Én csak őrmester vagyok.
LAURA: –
Előléptettem, hadnagy.
Laura ezúttal azt
nem tudja, Mátyás mondott-e valamit (de elég valószínűnek tartja, elvégre
Mátyásról van szó), vagy a gondolatait találta ki. A feje lüktet, talán attól
lüktet, hogy belemásztak Mátyás gondolatai is, és azokból annyi van, hogy az ő
agyát szétfeszítik. De válaszol a gondolatra, mert úgy véli, így illik.
LAURA: – Rendben,
mesélek. De miről?
IVETT: – Amiről a
legjobban tudsz.
LAURA: – Magamról.
Legyen... De csak akkor, ha lehet tökéletes vége.
MÁTYÁS: – Lehet.
Az lesz.
A mondat ígéret.
Laura rábólint hát, majd halovány hangon belekezd a történetbe.
LAURA: – A lánynak,
legyen Laura, rövid haja volt, intenzív ébenfekete, a hajfesték dobozára ezt
írták, és hosszú lába, mert a macska-cipő megnyújtotta. Laura rövid haja és
hosszú lába hosszú élettel társult, de még ez is rövidnek tűnt, miután
megismerte Fiú2-t. Viccelek. Szóval miután megismerte Mátyást. Egy házibulin
történt, és sorsszerűnek tetszett a pillanat. Laura ugyanis szó szerint Mátyás
karjába ájult. Mátyás mellette térdelt akkor is, amikor magához tért. Félig
csukott pillákon át nézte őt Laura, a hegyes állát és a magasba ugró szemöldökét,
ami karakteressé tette az arcát, és nézte a válla izmait és a zöld szemét. Elbűvölte
az, amit látott. Meg akarta ünnepelni a találkozás nagyszerűségét, mert az
efféle sorsszerű találkozásokat illett megünnepelni, és az elbűvöltségét, mert
Laurát nehezen lehetett elbűvölni. Rosé pezsgőt kívánt, és Mátyás is azt
kívánhatott, mert pillanatoknak tűnő idő alatt termett újra Laura előtt egy
üveg rosé pezsgővel és két pohárral. Laura és Mátyás együtt itták hát a
pezsgőt, az ajkuk csupa rózsaszín, a nyelvükön szétpukkanó buborék, a hangjuk
nyeldeklő--- nevetés. (A szavak nem
akadnak fenn, és a mesét nem szakítja meg zokogás sem.) Olyan volt a rájuk
világosodó hajnal ott a nappaliban, mintha végtelen ideig tartana. Más hajnalok
és reggelek és délutánok és esték folytak össze benne. Szeret-nem szeretet
játszottak, és körülöttük fehér kavalkád a letépett szirmok halma. Csókolóztak,
és a szájuk íze is pezsgő volt. Rántottát ettek, hogy elűzzék. Persze, talán
álom volt a hajnal. Talán Mátyás miután lefektetette Laurát, maga is kidőlt.
Talán mindketten aludtak és közösen álmodtak.
VÉGE
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése